perjantai 2. elokuuta 2013

Tiroli 2013 - 4. Kotivuoren huiputus

Lomaviikon ensimmäinen kokonainen perilläolopäivä oli maanantai 15.7. Aurinkomatkojen matkaoppaamme oli kertonut edellisen päivän tulomatkalla järjestävänsä heti maanantaina opastetun retken Söllin kylän kotivuoren Hohe Salven huipulle (1829 m). Retki oli tarkoitus toteuttaa nousemalla gondolihissillä vuoren huipulle, ihailemalle siellä maisemia ja laskeutumalla huipulta jalan hissin väliasemalle, josta oman halun mukaan alas joko jalan tai hissillä. Meistä tämä kuulosti hyvältä suunnitelmalta, joten maksoimme oppaalle retkimaksun (20 €/hlö) ja ilmoittauduimme mukaan.

Alppi-idylli karjamajoineen Hohe Salvelta Tirolista
Maanantaiaamuna kokoonnuimme Söllin kylän keskellä sijaitsevalle Aurinkomatkojen toimistolle. Terhi-opas jakoi meille aluehissiliput (arvo 18,50 €), jotka mahdollistivat saman päivän aikana useita hissimatkoja saman vuoren alueella. Ostimme alueen vaelluskartan (7 €) ja halukkaat vuokrasivat kävelysauvoja (sis. retken hintaan, erikseen 3 €/vrk tai 12 €/vko). Retkelle osallistui reilut kymmenen suomalaista Aurinkomatkojen asiakasta. Tällä joukolla kävelimme Söllin kylän keskustasta muutaman sadan metrin matkan hissin ala-asemalle.

Gondolihissit kuljettivat tauotta väkeä vuorelle ja alas.
Itävallassa on hyvä varustautua nopeasti muuttuvaan säähän. Siksi repuissamme kulki sateen kestävät takit. Pilvettömän taivaan alla ei sadevarustautuminen kuitenkaan ulottunut kenkiin, sillä jalkaan olimme valinneet tukevat lenkkarit.

Tirolissa kylät sijaitseva vuorten välisissä laaksoissa. Samalle vuorelle saattaa nousta gondolihissejä useammastakin kylästä. Usein yksi hissi vie alhaalta vuoren puoleenväliin ja toinen jatkaa lähettyviltä huipulle. Hisseillä on mahdollista kulkea molempiin suuntiin. Yhteen hissiin sopii yleensä kuusi aikuista, mutta ruuhkaa ei ollut, joten enimmät hissimatkoista saimme tehdä kahdestaan.

Varttitunnin hissinousun jälkeen saavuimme Hohe Salven puoliväliasemalle, jossa on laaja vesiaiheinen leikkipuisto Hexenwasser. Tällä kertaa emme jääneet syventymään vesileikkien riemuihin, vaan jatkoimme vajaan sadan metrin päästä toisella hissillä kohti vuoren huippua.

Sorapintaista polkua sai laskeutua huolella.
Hohe Salven huipulla on pieni kappeli, jollaisen näimme myös hissiväylän varressa noustessamme. Huipulla on myös täyden palvelun ravintola, jonka vessan jokaisesta kopista on panoramanäkymä. Nautimme ravintolassa pientä välipalaa. Omenaleivos, apfelstrudel (omenaa voitaikinassa), oli herkullinen, mutta ei ehkä niin makea, kuin olemme Suomessa tottuneet. Otimme runsaasti valokuvia huikeansinisistä maisemista ja lähdimme oppaan johdolla laskeutumaan alas kiemurtelevaa hiekkapolkua pitkin.

Reitti kierteli aluksi nurmen peittämällä vuoren lakiaukealla. Niityillä laiduntava nautakarja näytti hyvin tottuneelta turisteihin ja kameran salamavaloihin. Lehmänkellojen kalkatusta kuului ajoittain kaikista ilmansuunnista.

Oppaan mukaan vuorella laiduntanut karja on muita terveempää.
Alempana maasto muuttui kuusivaltaiseksi metsäksi. Maiseman sinisävyt alkoivat saada rinnalleen muitakin värejä. Kirkkaanvihreiden rinneniittyjen ympäröimät karjamajat tummempien havupuupeittoisten vaarannystyjen kainalossa seisauttivat ihmettelemään luonnon ja ihmisen sopusointua täällä.

Polkumme varrelle sattui yksi "majatalo", varsin hulppean kokoinen ravitsemus- ja majoituspalveluita tarjoava puurakennus. Yksi seurueemme jäsenistä, joka oli arvioinut vaelluskuntonsa yläkanttiin, tilasi taksin ja jäi odottamaan sitä rakennuksen terassille. Kulkemamme reitti ei vaadi urheilijan kuntoa, mutta polvet on syytä olla kunnossa. Laskeutumisessa etureisien hyvä kunto on eduksi.

Reilun parin tunnin alamäkipatikan jälkeen saavuimme vuoren puolivälin asemalle, jonka olimme aiemmin ohittaneet siirtymällä hissistä toiseen. Tilasimme Gipfelrestaurant Hohe Salve -ravintolasta voileipävadin, joka iloksemme sisälsi runsaasti lähes suomalaista ruisleipää ja monenlaista leikkelettä päälle pantavaksi.

Me katsoimme laskeutumisen riittävän sille päivälle ja jatkoimme hissillä alas Söllin hissiasemalle.

Hexenwasserin vesipuisto on Vimeo.